Rumunský trh expresně roste
Registrovaný 40% nárůst na rumunském e-commerce trhu je jedním z nejvyšších nárůstů v EU. Hodnota e-commerce trhu na celkovém maloobchodním trhu je na úrovni přibližně 5,6%, oproti 4% která byla zaznamenána v roce 2016. I přes prudký nárůst, jde stále o nízké procento ve srovnání s vyspělými zeměmi, ale poukazuje na obrovský růstový potenciál rumunského e-commerce trhu.
Počet internetových obchodů se zvýšil z cca. 5 000 obchodů v roce 2016, na více než 7 000 obchodů v roce 2017. Podle eMAG statistik, by měl trend růstu pokračovat i v roce 2018 a toto číslo by se mělo zdvojnásobit na počet 14 000 – 15 000.
Hlavní produktové kategorie prodávané on-line v roce 2017 (s výjimkou e-tail) byly v následujícím pořadí:
– Elektro-IT & C (PC a PC komponenty, notebooky, tablety, mobilní telefony, spotřební elektronika, atd.),
– Móda a krása (móda, obuv, módní doplňky, kosmetika, parfémy, hodinky, atd),
– Produkty pro domácnost, knihy a výrobky pro děti (hračky, dětské zboží, oblečení, atd.).
Zájem o tyto segmenty je podobný jako v roce 2016, ale odhaduje se, že v následujících pěti letech se segment Móda dostane do popředí a předčí segment Elektro-IT & C. Zároveň i segment Home & Deco představuje rostoucí potenciál.
Jednoduché nákupy přes mobil
Nákup přes mobilní telefon pokračoval v nastoleném trendu, který bude zachován i v roce 2018. Nejvýznamnější rumunské internetové obchody zaznamenaly nárůst návštěvnosti právě z mobilních zařízení oproti stolním PC: přibližně 70% návštěv je uskutečněných přes mobilní zařízení, což představuje 20% nárůst oproti roku 2016 .
Nejdůležitější událost v rámci rumunského e-commerce trhu je nepochybně Black Friday weekend (17 – 19. listopad 2017), když Rumuni nakoupili produkty za více než 200 mil EUR, což je o 35% více než 130 mil EUR, které utratili v roce 2016.
Podrobnou zprávu o výsledcích rumunského online obchodu za rok 2017 najdete na https://www.gpec.ro/blog/en/e-commerce-market-report-2017-romanians-purchased-online-2-8-billion-euro-worth-of-products