Proč expanzovat do Rumunska

Podle informací a odhadů od klíčových hráčů z rumunského e-commerce trhu a společnosti GPeC, dosáhla hodnota on-line nákupů za rok 2017 úroveň 2,8 miliardy eur, což představuje 40% nárůst oproti roku 2016, kdy byla na úrovni 1,8 – 2 miliardy eur.

Registrovaný 40% nárůst na rumunském e-commerce trhu je jedním z nejvyšších nárůstů v EU. Hodnota e-commerce trhu na celkovém maloobchodním trhu je na úrovni přibližně 5,6%, oproti 4% která byla zaznamenána v roce 2016. I přes prudký nárůst, jde  stále o nízké procento ve srovnání s vyspělými zeměmi, ale poukazuje na obrovský růstový potenciál rumunského e-commerce trhu.

Počet internetových obchodů se zvýšil z cca. 5 000 obchodů v roce 2016, na více než 7 000  obchodů v roce 2017. Podle eMAG statistik, by měl trend růstu pokračovat i v roce 2018 a toto číslo by se mělo zdvojnásobit na počet 14 000 – 15 000.

Hlavní produktové kategorie prodávané on-line v roce 2017 (s výjimkou e-tail) byly v následujícím pořadí:

Elektro-IT & C (PC a PC komponenty, notebooky, tablety, mobilní telefony, spotřební elektronika, atd.),

Móda a krása (móda, obuv, módní doplňky, kosmetika, parfémy, hodinky, atd),

Produkty pro domácnost, knihy a výrobky pro děti (hračky, dětské zboží, oblečení, atd.).

Zájem o tyto segmenty je podobný jako v roce 2016, ale odhaduje se, že v následujících pěti letech se segment Móda dostane do popředí a předčí segment Elektro-IT & C. Zároveň i segment Home & Deco představuje rostoucí potenciál.

Nákup přes mobilní telefon pokračoval v nastoleném trendu, který bude zachován i v roce 2018. Nejvýznamnější rumunské internetové obchody zaznamenaly nárůst návštěvnosti právě z mobilních zařízení oproti stolním PC: přibližně 70% návštěv je uskutečněných přes mobilní zařízení, což představuje 20% nárůst oproti roku 2016 .

Nejdůležitější událost v rámci rumunského e-commerce trhu je nepochybně Black Friday weekend (17 – 19. listopad 2017), když Rumuni nakoupili produkty za více než 200 mil EUR, což je o 35% více než 130 mil EUR, které utratili v roce 2016.

Podrobnou zprávu o výsledcích rumunského online obchodu za rok 2017 najdete na https://www.gpec.ro/blog/en/e-commerce-market-report-2017-romanians-purchased-online-2-8-billion-euro-worth-of-products

blog-kruh_cz